پرستار همراه الف
منو موبایل

پرستار همراه الف

مهم ترین دلایل اختلال تعادل در سالمندان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
Rate this post

اختلال تعادل در سالمندان balance problems in the elderly  یکی از مشکلات شایع در دوران سالمندی است که چالش های فراوانی را برای سالمندان و مراقبان آنها ایجاد می کند. برهم خوردن تعادل بدن نقش موثری بر کاهش توانایی سالمند برای انجام امور روزمره و حفظ استقلال برای برخورداری از زندگی دلخواه دارد.

مشکل اختلال تعادل در سالمندان معمولاً به دلایل زمینه ای دیگر ایجاد می شود و نشانه ابتلای سالمند به سایر بیماری هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

براساس تحقیقات انجام شده، مشکلات مربوط به اختلال تعادل در سالمندان یکی از مهم ترین دلایل افزایش احتمال زمین خوردن و مرگ و میر سالمندان به حساب می آید و به همین دلیل باید به سرعت مورد بررسی و درمان قرار گیرد.

با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی مهم ترین دلایل ایجاد اختلال تعادل در سالمندان پرداخته ایم :

پرستار همراه الف

 

سرگیجه و اختلال تعادل در سالمندان

مشکل سرگیجه به عنوان یکی از مهم ترین دلایل اختلال تعادل در سالمندان شناخته می شود که تاثیرات مخربی بر قدرت بینایی و توانایی های حرکتی سالمندان دارد.

سرگیجه معمولا سبب ایجاد علائمی مانند تاری دید و کاهش بینایی، سبکی سر و احساس سردگمی می شود و احتمال زمین خوردن سالمند را افزایش می دهد.

اگرچه علل سرگیجه در افراد سالمند، با فاکتورهای متعددی مرتبط است اما یکی از مهم ترین دلایل بروز سرگیجه در دوران سالمندی ابتلا به اختلال عملکرد دهلیزی محیطی است.

بیماری سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم یکی از شایع ترین انواع اختلال عملکرد دهلیزی در سالمندان است که به راحتی توسط پزشکان متخصص قابل تشخیص و درمان است.

یکی دیگر از دلایل شایع بروز سرگیجه در دوران سالمندی، بیماری منیر است که به دلیل اختلالات خاصی در گوش داخلی ایجاد می شود، این بیماری نشانه های اولیه ای دارد که با وز وز گوش و کاهش قدرت شنوایی تشخیص داده می شود.

مهم ترین اقدام برای کاهش سرگیجه سالمندان مراجعه به پزشکان متخصص برای بررسی علل زمینه ای این بیماری است و همچنین استخدام یک پرستار سالمند با تجربه نقش موثری در کاهش احتمال زمین خوردن سالمند ناشی از سرگیجه دارد.

دراز کشیدن و بستن چشم ها، طب سوزنی، نوشیدن آب زیاد و هیدراته نگه داشتن بدن، کاهش استرس به علاوه کاهش مصرف الکل و تنباکو و برخورداری از خواب کافی بهترین روش های درمان سرگیجه در سالمندان است.

پرستار همراه الف

مشکلات گوش داخلی

یکی از شایع ترین دلایل اختلال تعادل در سالمندان، ابتلا به مشکلات گوش داخلی است. همانگونه که بیان شد مشکلات گوش داخلی نقش موثری در ایجاد سرگیجه در سالمندان دارد. بخش لابیرنت گوش داخلی مسئولیت حفظ تعادل در بدن را کنترل می کند و هرگونه تغییر یا  تورم در این قسمت از گوش با تاثیرات مخربی بر حفظ تعادل و ثبات بدن سالمندان دارد.

سالمندان مبتلا به اختلالات گوش داخلی به دلیل عدم تعادل، به شدت در معرض حوادثی مانند سقوط از ارتفاع و زمین خوردن قرار دارند.

کاهش تعادل در عملکرد گوش داخلی ممکن است به دلیل مشکلاتی از جمله پیری طبیعی، سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV)، عفونت، بیماری منیر، یا کاهش جریان خون به سلول های عصبی تخصصی ایجاد شود.

برای رفع این مشکل، بهتر است که سالمند توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی مورد معاینه و درمان قرار گیرد.

پرستار همراه الف

 

کاهش قدرت عضلانی

اغلب یکی از نشانه های ورود به دوران سالمندی، تحلیل رفتن عضلات و قدرت کلی بدن است. مشکل تضعیف عضلات و اختلال هماهنگی بدن با تاثیرات مخربی بر تعادل بدن همراه است.

مهم ترین عوارض جانبی کاهش قدرت عضلانی بدن، کم رنگ شدن اعتماد به نفس سالمندان برای ادامه زندگی مستقل و انجام وظایف روزمره است.

عادت به سبک زندگی بی تحرک، ابتلا به آرتریت یا بیماری هایی که بر عضلات و استخوان های بدن تأثیر می گذارند، همگی می توانند منجر به کاهش قدرت عضلانی بدن شده و مشکلات فراوانی را برای حرکت و تعادل سالمندان ایجاد کند.

در واقع، یکی از بارزترین اثرات افزایش سن، از دست دادن غیرارادی توده عضلانی، قدرت و عملکرد عضلات است که به آن سارکوپنی می گویند. توده عضلانی به ازای هر دهه پس از سن سی سالگی، تقریباً 3 تا 8 درصد  کاهش می یابد و این میزان کاهش پس از 60 سالگی سرعت بیشتری پیدا می کند.

مصرف پروتئین کافی در یک رژیم غذایی سالم و متعادل نقش موثری در پیشگیری از بیماری سارکوپنی در سالمندان دارد. افراد سالمند به به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن به مصرف 1.0 الی 1.2 گرم پروتئین در روز نیاز دارند.

استفاده از غذاهای دریایی مانند ماهی قزل آلا و همچنین مصرف غذاهای حاوی عدس و لوبیا، جایگزین های مناسبی برای تامین پروتئین بدن سالمندانی است که برای مصرف گوشت محدودیت دارند.

پرستار همراه الف

مشکلات شناختی

نهایتاً یکی از مهم ترین عوامل ایجاد اختلال تعادل در سالمندان، مشکلات مربوط به عملکرد شناختی مغز است. با بالا رفتن سن، قدرت پردازش مغز به صورت محسوسی کاهش پیدا می کند و یا تحت تاثیر حوادثی مانند سکته قرار می گیرد.

این عوامل باعث می شوند که مغز برای تفسیر سیگنال های ارسال شده از سایر بخش های بدن، دچار مشکل شود و برای حفظ تعادل و ثبات بدن با چالش های جدی مواجه شود.

از سویی دیگر، ابتلا به مشکلات بینایی نیز نقش موثری در وخیم شدن وضعیت تعادل سالمند دارد و افراد مسن را بیشتر در معرض سقوط و خطرات دیگر قرار می دهد.

براساس تحقیقات متخصصان مهم ترین دلایل ابتلا به مشکلات شناختی در افراد سالمند عبارتند از عوارض جانبی داروها، اختلالات متابولیک و/یا غدد درون ریز، توهم به دلیل بیماری (مانند دستگاه ادراری یا عفونت COVID-19)، افسردگی، زوال عقل،بیماری آلزایمر، زوال عقل عروقی و غیره است.

مراجعه به موقع به پزشک، دارو درمانی، روان درمانی و استفاده از طب مکمل مانند طب سنتی یا طب سوزنی نقش موثری در کاهش علائم مشکلات شناختی در سالمندان دارد. بی شک حضور یک پرستار سالمند حرفه ای و باتجربه در کنار سالمند مبتلا به مشکلات شناختی نیز تاثیر زیادی در پیشگیری از خطرات ناشی از اختلال تعادل در سالمندان دارد.

مرکز پرستاری پرستار همراه الف به عنوان یکی از معتبرترین مراکز ارائه خدمات مراقبت وپرستاری در منزل است که نقش موثری در بهبود کیفیت زندگی سالمندان دارد.

کادر متخصص و مجرب این مرکز با ارائه خدمات پیشرفته کلینیکی و پاراکلینیکی در هر ساعت از شبانه روز آماده یاری رساندن به سالمندان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات این مرکز با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.