پرستار همراه الف
پرستار همراه الف
فهرست خدمات

پرستار همراه الف

روش برقراری ارتباط با سالمند مبتلا به اختلال تکلم

زمان مطالعه: 5 دقیقه
Rate this post

اختلال تکلم در سالمندان  Senior Who Can No Longer Speak یکی از مشکلات شایع در میان سالمندان است که به دلایلی مختلفی بوجود می آید. این وضعیت چالش های فراوانی را برای سالمند و اطرفیان وی بوجود می آورد و در صورت عدم رسیدگی سبب کاهش کیفیت زندگی سالمند می شود.

با این که مشکل اختلال تکلم در سالمندان، راه های ارتباطی سالمند را با اطرافیان را محدود می کند اما حضور پرستار سالمندی که به صورت حرفه ای از روش های ارتباط با سالمند مبتلا با مشکلات تکلم آگاه است، تاثیر مطلوبی بر ارتقاء کیفیت زندگی سالمند دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله به بررسی روش برقراری ارتباط با سالمند مبتلا به اختلال تکلم پرداخته ایم:

پرستار همراه الف

قدرت لمس فیزیکی

براساس تحقیقات متخصصان، لمس کردن دارای ویژگی های آرامش بخش و شفابخش است، به ویژه برای کسانی که قادر به برقراری ارتباط با استفاده از روش های سنتی مانند گفتار و نوشتن نیستند.

برای درک قدرت لمس کردن همین بس است که نوزادانی که در یتیم خانه‌هایی زندگی می‌کنند که در آغوش گرفته نمی‌شوند، رشد طبیعی خود را از دست می‌دهند و در معرض خطر بیشتری برای مرگ هستند.

بنابراین نیاز به لمس و تعامل فیزیکی انسان از بدو تولد آغاز می شود و هرگز از بین نمی رود. اگرچه ممکن است با افزایش سن، برقراری ارتباط دو طرفه دشوار یا غیرممکن شود، اما تمایل ما برای ارتباطات بین فردی همچنان باقی است.

چرا سالمندان توانایی خود را در برقراری ارتباط از دست می دهند؟

بسیاری از سالمندان با بالارفتن سن، توانایی برقراری ارتباط با دیگران را از دست می دهند. برخی از سالمندان ممکن است به دلیل ابتلا به بیماری هایی مانند سکته مغزی، بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون یا آسیب مغزی، توانایی تکلم یا درک زبان (آفازی) خود را از دست بدهند.

مشکل آفازی انواع مختلفی دارد و شدت علائم این مشکل از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این حال، حتی اختلالات جزئی در پردازش گفتار و زبان برای بسیاری از مراقبین و بیماران چالش برانگیز و خسته کننده است.

در این شرایط، ممکن است که هر دو طرف تمایل زیادی به برقراری ارتباط داشته باشند، اما توانایی های پرستار و سالمند با یکدیگر هماهنگی ندارد. در بیشتر مواقع، هنگامی که مراقبان و سایر اعضای خانواده به ملاقات یک سالمند می روند و او را در حالت سکوت می بینند، تمایل دارند فقط در سکوت بنشینند یا برای شکستن سکوت محیط از صدای پس زمینه تلویزیون یا رادیو استفاده کنند.

در این شرایط لازم است بدانید  برای ارتباط با سالمندی که توانایی تکلم خود را از دست داده، همچنان می توانید با استفاده از حس شنوایی یا لامسه استفاده کنید.

نتایج استفاده از حس شنوایی و لامسه در کنار یکدیگر برای ایجاد با سالمندان مبتلا به اختلالات پیشرونده تکلم بسیارچشمگیر است.

پرستار همراه الف

پل زدن بر موانع ارتباطی اختلال تکلم در سالمندان

باید به یاد داشته باشید سالمندی که توانایی صحبت کردن را از دست داده بسیار آسیب پذیر است، زیرا قادر به بیان این موضوع نیست که چه چیزی احساس خوبی دارد یا چه عواملی باعث ناراحتی یا درد وی می شود

احساس گرفتار شدن در انزوا، ناتوانی و عدم درک شدن از سوی سایرین، موقعیت بسیار ناراحت کننده ای برای سالمند بوجود می آورد و ممکن است در سالمند منجر به بروز نوسانات رفتاری، تغییرات خلقی و افسردگی شود.

بنابراین اگر به عنوان پرستار سالمند مسئولیت مراقبت از سالمند مبتلا به اختلالات تکلم را پذیرفته اید، باید از به هر طریق ممکن با سالمند ارتباط برقرار کرده و از تلاش برای یافتن راه های جدید خسته نشوید.

استفاده از حس شنوایی سالمندان اختلال تکلم در سالمندان

معمولاً اطرافیان سالمند وقتی متوجه می شوند که سالمند توانایی تکلم خود را از دست داده یا توانای درک یا پاسخ به سوالات دیگران را از دست داده اند دچار احساس نگرانی و سردرگمی میشوند.

در این شرایط باید به خاطر داشته باشید با این که تعاملات شما با سالمند به نظر یکطرفه می آیند، اما هنوز هم راه های سودمندی برای ارتباط با سالمند وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد.

اگر مطمئین نیستید که در مورد چه چیزی با سالمند صحبت کنید، بهتر است که در مورد اتفاقات زندگی یا خبرهای جدید با سالمند صحبت کنید. سعی کنید که بیشتر در حول محور موضوعات آشنا از جمله دوستان یا رویدادهای گذشته با سالمند صحبت کنید.

نکته مهم این است که موضوع مورد بحث باشد کاملا شادی آور باشد بنابراین از انتقال اخبار نامساعد به سالمند اجتناب کنید.  همچنین لمس دست های سالمند، برس زدن موها در حین صحبت کردن احساس بسیار مطلوب تری را در سالمند ایجاد می کند

پرستار همراه الف

موسیقی و کتاب برای عبور از اختلال تکلم در سالمندان

گوش دادن به موسیقی به عنوان یک سرگرمی درمانی سودمند برای سالمندان مبتلا به اختلال کلام شناخته می شود. در این شرایط می توانید با خرید یک دستگاه پخش سی دی برای سالمند، شرایط مناسب برای گوش دادن سالمند به موسیقی های مورد علاقه اش را فراهم کنید.

این سرگرمی سالم، حتی در روزهایی که سالمند دچار کسالت شده و تمایلی به خروج از بستر ندارد، قابل استفاده است. در واقع، گوش دادن به موسیقی به سالمندان کمک می کند تا احساس آرامش و امیدواری بیشتری را در طی روزهای سخت و بیماری تجربه کنند.

به این نکته توجه کنید که برخی از سالمندان تمایلی به استفاده از ابزارهای جدید پخش موسیقی ندارند، بنابراین بهتر است برای این دسته از سالمندان دستگاه های پخش موزیک قدیمی مانند ضبط های کاست دار یا گرامافون فراهم کنید.

حتی برای ایجاد تنوع گاهی اوقات پرستار سالمند می تواند ژانر موسیقی مورد علاقه خود را با سالمند در میان بگذارد، البته توجه به این نکته ضروری است که انتخاب موسیقی های پر سر و صدا و دراماتیک برای سالمند افسرده یا مبتلا به زوال عقل اقدامی نامناسب است و سبب برهم خوردن آرامش و تشدید اضطراب سالمند می شود.

برخی از سالمندان نیز از کتاب خواندن در مقایسه با گوش دادن به موسیقی لذت بیشتری می برند. بنابراین برای عبور از مشکل اختلال تکلم در سالمندان می توانید کتاب‌های مورد علاقه‌ی سالمند را پیدا کرده و در طول روز، یک یا دو فصل از این کتاب ها را با صدای بلند بخوانید.

برای درک ژانر کتاب های مورد علاقه سالمند بهتر است با اعضای خانواده و نزدیکان سالمند مشورت کنید. همچنین برای اینکه متوجه شوید که سالمند به کتابی که می خوانید علاقه دارد، بهتر است که به صورت سالمند نگاه کنید و به دنبال نشانه هایی از رضایت باشید.

سایر تکنیک های ایجاد ارتباطات عمیق با سالمند مبتلا به اختلال تکلم

در شرایطی که سالمند تحت مراقبت شما با مشکلات اختلال تکلم دست به گریبان است، نباید توقعات عجولانه ای از سالمند داشته باشید. هرگز فراموش نکنید که سالمند در این وضعیت تا چه حد، آسیب پذیر است و این وظیفه شماست که زبان بدن او را درک و شناسایی کنید.

اگر ذهن خود را بر درک زبان بدن سالمند متمرکز کنید متوجه خواهید شد که می توانید لحظاتی به یاد ماندنی را با فرد سالمند بسازید. انجام اقداماتی مانند ماساژ سبک با لوسیون یا روغن معطر، گرفتن دست سالمند، کتاب خوانی، آواز خواندی، نواختن موسیقی، دعا با صدای بلند – همه این موارد به بهبود ارتباط شما با سالمند کمک می کند.

 مرکز پرستاری پرستار همراه الف یکی از معتبرترین مراکز مراقبت و پرستاری از سالمند، کودک و بیمار در منزل است که به صورت شبانه روزی آماده یاری رساندن به شماست.

برای کسب  اطلاعات بیشتر در مورد خدمات این مرکز با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.