پرستار همراه الف
پرستار همراه الف
فهرست خدمات

پرستار همراه الف

۱۰ نشانه شروع آلزایمر در سالمندان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آلزایمر در سالمندان  Symptoms of Alzheimer’s and Dementia نوعی بیماری مغزی است که سبب کاهش آهسته حافظه، تفکر و مهارت های استدلالی می شود. در صورتی که به عنوان پرستار سالمند یا یکی از اعضای خانواده مسئولیت مراقبت از یک فرد سالمند را برعهده دارید، به این  ۱۰ علامت و نشانه هشدار دهنده توجه کافی نشان دهید و در صورت مشاهده این علائم در سالمند سریعا شرایط ملاقات سالمند با پزشک را فراهم کنید. بنابراین در این مقاله به بررسی ۱۰ نشانه اصلی آلزایمر در سالمندان پرداخته ایم

پرستار همراه الف

کاهش حافظه و اختلال در زندگی روزمره

یکی از شایع ترین نشانه های بیماری آلزایمر، به ویژه در مراحل اولیه، فراموش کردن اطلاعات اخیر است. همچنین از یاد بردن تاریخ ها یا رویدادهای مهم، پرسیدن سؤالات یکسان، و نیاز روزافزون به تکیه کردن به وسایل کمکی حافظه (مانند یادداشت های یادآوری یا دستگاه های الکترونیکی) یا اعضای خانواده برای کارهایی که قبلاً به تنهایی توسط سالمند انجام می گرفت. به خاطر داشته باشید که اگر سالمند گاهی اوقات نام هایی را فراموش می کند، اما با اندکی تفکر قادر به یادآوری طلاعات مورد نیاز است جایی برای نگرانی وجود ندارد.

چالش در برنامه ریزی یا حل مشکلات

برخی از سالمندان، به دلیل آلزایمر یا سایر اختلالات زوال عقل ممکن است با تغییراتی در توانایی های مربوط به حافظه زندگی کنند که مهم ترین نشانه آن ناتوانی در  پیروی از یک برنامه یا کار با اعداد است.

این افراد ممکن است در پیروی از یک دستور العمل آشنا یا پیگیری و پرداخت صورت حساب های ماهانه خود دچار مشکل شوند. از آنجایی که افراد مبتلا به آلزایمر دچار کاهش تمرکز می شوند، بنابراین انجام کارهای ساده برای آنها بسیار بیشتر از قبل طول کشیده و خسته کننده می شود.

مشکل در انجام وظایف آشنا

افرادی که با تغییرات حافظه ناشی از بیماری آلزایمر یا سایر اختلالات مرتبط با زوال عقل زندگی می کنند، اغلب در انجام وظایف روزانه دچار مشکل می شوند.

به عنوان نمونه رانندگی کردن در یک مسیر آشنا، سازماندهی لیست مواد غذایی مورد نیاز یا به خاطر سپردن قوانین یک بازی مورد علاقه برای مبتلایان به آلزایمر امری دشوار و خسته کنننده است. البته یک سالمند سالم نیز ممکن است گاهی اوقات برای استفاده  از تنظیمات مایکروویو یا ضبط یک برنامه تلویزیونی به کمک نیاز داشته باشد که این امر کاملا طبیعی است.

پرستار همراه الف

آلزایمر در سالمندان و سردرگمی در درک زمان یا مکان

افرادی که مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل، ممکن است در تشخیص و درک تاریخ، فصول و گذر زمان دچار مشکل شوند. اصولا درک برخی از مفاهیم برای این سالمندان بیشتر از قبل طول خواهد کشید و احتمالا هر روز بیشتر از قبل ار درک زمان و مکان ناتوان خواهند شد.

به عنوان مثال فرد سالمند مبتلا به آلزایمر ممکن است فراموش کند که در چه مکانی قرار دارد و یا چگونه خود را به آنجا رسانده است. البته ممکن است یک سالمند سالم نیز گاهی اوقات در مورد روزهای هفته یا ماه دچار سردرگمی شود، اما بعد از کمی تفکر  قادر به تشخیص تاریخ درست خواهد بود.

مشکل در درک تصاویر بصری و روابط فضایی

برخی از سالمندانی که مبتلا به آلزایمر یا بیماری های مرتبط با زوال، ممکن است تغییراتی را در بینایی خود تجربه کنند. این تغییرات ممکن است منجر به ایجاد مشکل در تعادل یا مطالعه در این افراد شود.

بنابراین ناتوانی در محاسبه و قضاوت مسافت و تعیین رنگ یا کنتراست نیز برای این افراد به امری دشوار تبدیل می شود و بر توانایی های رانندگی فرد تاثیرات مخربی دارد. به خاطر داشته باشید که بروز تغییرات مرتبط با آب مروارید در یک سالمند طبیعی هم بر میزان دید تاثیر گذار است که با ذرمان مناسب قابل حل خواهد بود.

مشکل در استفاده از کلمات در گفتار یا نوشتار

بیماران مبتلا به آلزایمر و زوال عقل، ممکن است در پیگیری یا پیوستن به مکالمات مشکل داشته باشند. یکی از نشانه های هشدار دهنده زوال عقل این است که سالمند در وسط مکالمه متوقف شود و ایده ای برای ادامه دادن مکالمه خود نداشته باشد و یا حرف های خود را تکرار کند.

بسیاری از بیماران مبتلا یه آلزایمر برای استفاده از دایره واژگان دچار مشکل می شوند. در این شرایط سالمند ممکن است توانایی به یاد آوردن نام یک شی آشنا را از دست بدهد و یا از یک نام اشتباه استفاده کند (مثلاً لیوان را کاسه خطاب کند).

آلزایمر در سالمندان و فراموش کردن جای وسایل

یکی از نشانه های ابتلا به آلزایمر این است که سالمند وسایل را در مکان های غیر معمول قرار دهد. همچنین ممکن است سالمند وسایل خود را گم کند و قادر به یافتن دوباره وسایل گم شده خود نباشد. متهم کردن دیگران به دزدی در مراحل پیشرفته بیماری امری شایع است که باید مورد توجه پرستار سالمند و اعصای خانواده قرار گیرد.

پرستار همراه الف

کاهش توانایی تحلیل و قضاوت

افراد مبتلا به آلزایمر یا سایر بیماری های زوال عقل ممکن است دچار کاهش توانایی قضاوت یا تصمیم گیری شوند.  به عنوان مثال، این سالمندان ممکن است هنگام استفاده از پول در محاسبات مالی خود دچار اشتباه شوند و یا کمتر از قبل به نظافت یا تمیز نگه داشتن خود توجه کنند.

کناره گیری از کار یا فعالیت های اجتماعی

بیماران مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل به دلیل ناتوانی در مکالمات کاربردی روزمره، ممکن است از سرگرمی ها، فعالیت های اجتماعی دوری کنند. هماهنگ شدن با کارهای گروهی برای این سالمندان به تدریج به امری دشوار تبدیل می شود. البته تمایل به انزوا در افراد سالمند گاهی دیده می شود و لزوما نشانه ای از آلزایمر نیست و شاید به دلیل افسردگی باشد.

نوسانات خلقی و شخصیتی

بروز نوسانات خلقی و شخصیتی در میان سالمندان مبتلا به آلزایمر و زوال عقل امری شایع است. این سالمندان ممکن است دچار سردرگمی،شکاک بودن، افسردگی، ترس و اضطراب شوند. این سالمندان در شرایط خروج از نقاط امن خود دچار احساس ناراحتی و ناامنی می شوند. البته بسیاری از سالمندان سالم نیز در هنگام برهم خوردن یک روتین منظم در زندگی خود دچار نوسانات خلقی می شوند که پس از مدت کوتاهی به حالت طبیعی بر می گردند.

پرستار همراه الف

آلزایمر در سالمندان یکی از مشکلات شایع در دوران سالمندی است که مشکلات زیادی را برای افراد سالمند و اطرافیان آنها ایجاد می کند. در صورت روبرویی با این مشکل، از یک پرستار سالمند حرفه ای برای مراقبت از سالمند بیمار خود استفاده کنید چراکه حضور فردی متخصص و باتجربه در کنار سالمند مبتلا به آلزایمر تاثیر زیادی در ارتقاء کیفیت زندگی این افراد دارد.

برای استخدام پرستار سالمند با شرکت پرستاری پرستاری همراه الف تماس حاصل فرمایید و با همکاران ما به صورت شبانه روزی در این مورد مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *