پرستار همراه الف
پرستار همراه الف
فهرست خدمات

پرستار همراه الف

احتمال ابتلا به آلزایمر را با این تکنیک ها کاهش دهید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ابتلا به آلزایمر بخشی از طبیعی و نرمال از روندپیرشدن شما نیست بنابراین دانشمندان به دنبال یافتن راه هایی برای درک علل اصلی این بیماری و روش های درمان این مشکل هستند. خوشبختانه تحقیقات دانشمندان نشان داده است که برخورداری از سبک زندگی سالم بهترین روش برای کنترل و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر است.

بیماری آلزایمر شکل پیشرونده زوال عقل است که در حدود ۶.۵ میلیون نفر را تنها در ایالات متحده تحت تأثیر قرار داده است. این بیماری بخش هایی از مغز را که مسئولیت تفکر، حافظه و زبان را برعهده دارند تحت تاثیر قرار می دهد. آلزایمر با کاهش خفیف حافظه شروع می شود و نهایتا منجر به از دست دادن توانایی صحبت کردن و واکنش به محرک های محیطی می شود.

در واقع بروز مشکل در حافظه، یکی از اولین علائم هشدار دهنده بیماری آلزایمر و زوال عقل است که باید مورد توجه قرار گیرد. سوالی که مطرح می شود این است که آیا بیماری آلزایمر قابل پیشگیری است؟ اگر شما نیز به عنوان پرستار سالمند یا فردی که مسئولیت مراقبت از سالمندان را برعهده دارد به دنبال یادگیری روش های کاهش خطر ابتلا سالمندان به آلزایمر هستید پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید:

پرستار همراه الف

ارتباط بین سبک زندگی و آلزایمر

پیروی از سبک زندگی سالم برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل یک اولویت مهم در سرتاسر جهان است که باید مورد توجه جامعه قرار گیرد.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ۸ عامل اصلی افزایش دهنده احتمال ابتلا به آلزایمر شامل فشار خون بالا، عدم تحرک بدنی، چاقی، دیابت، افسردگی، سیگار کشیدن، کاهش شنوایی، و نوشیدن الکل است. 

اما تحقیقات دانشمندان نشان داده است که ایجاد تغییرات سازنده و کاربردی در سبک زندگی بیشترین نقش را در کاهش شیوع زوال عقل در میان افراد سالمند دارد.

تکنیک های کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

استفاده از تکنیک های زیر به شما در انتخاب شیوه زندگی سالم و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک خواهد کرد:

درمان فشار خون بالا

در حال حاضر میلیون ها بزرگسال در سرتاسرجهان به مشکل فشار خون بالا دچار هستند و بسیاری از این افراد از ابتلای خود به این بیماری اطلاعی ندارند. بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر بهتر است هرچه سریع تر برای کنترل وضعیت فشار خون خود اقدام کنید و در صورت نیاز از دارو درمانی و اصلاح سبک زندگی برای مدیریت فشار خون بالا استفاده کنید.

کنترل قند خون

اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید پس حتما با روش های کنترل قند خون آشنایی دارید، بنابراین با رعایت دستورات پزشک و مصرف به موقع داروها از پیشرفت دیابت پیشگیری کنید. اگر به دیابت مبتلا نیستید اما در خانواده و بستگان درجه یک شما فردی وجود دارد که به بیماری دیابت مبتلا شده است، بنابراین برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری، به صورت دوره ای قند خون خود را ارزیابی کنید.

حفط وزن سالم

همانگونه که قبلا هم بارهای این جمله را شنیده اید مادر بیسیاری از بیماری ها چاقی است. بنابراین بهتر است با استفاده از تغذیه سالم و انجام فعالیت بدنی منظم  همواره وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید.

پرستار همراه الف
فعالیت بدنی

یکی از مهم ترین تاثیرات ورزش و انجام فعالیت های بدنی، بهبود وضعیت حافظه و تفکر است. گزارشات اخیر دانشمندان نشان داده است میزان ابتلا به افسردگی ، اضطراب و زوال عقل در افرادی که به صورت منظم ورزش می کنند بسیار کمتر از افراد کم تحرک است.

ترک سیگار

اگر به مصرف سیگار و هرگونه ماده مخدر اعتیاد دارید بهتر است همین حالا با استفاده از کمک یک پزشک متخصص برای همیشه این عادت ناسالم را ترک کنید. چراکه ترک سیگار سبب بهبود و حفظ عمکرد مغز می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان، بیماری های ریوی و سایر بیماری های مرتبط با سیگار را کاهش دهد.

ترک الکل

شاید برای افرادی که حتی به صورت دوره ای و نه مداوم از الکل استفاده می کنند قابل باور نباشد که حتی مصرف پراکنده مشروبات الکلی با افزایش خطر احتمال ابتلا به زوال عقل همراه است. بنابراین اگر الکل می نوشید، پیش از این که ترکیبات موجود در الکل تاثیرات مخرب و غیر قابل جبرانی بر عملکرد مغز شما بگذارد این عادت ناسالم را ترک کنید.

پیشگیری و اصلاح کم شنوایی

برخی از سالمندان در شرایط روبرویی با کاهش قدرت شنوایی یا به اصطلاح سنگین شدن گوش ها، مقاومت به خرج داده و از درمان جدی این مشکل و استفاده از سمعک امتناع می کنند. اما تحقیقات دانشمندان نشان داده است که سالمندانی که دچار کم شنوایی شده اند، به دلیل تغییراتی که در مغز بوجود می آید بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند. بنابراین در صورت مشاهده علایم کاهش شنوایی در سالمندان بهتر است هر چه سریع تر به دنبال یافتن روش درمان مناسب برای حل این مشکل باشید.

خواب کافی

بسیاری از بزرگسالان در سرتاسر جهان کمتر از مقدار توصیه شده می خوابند. البته مقدار ایده آل خواب در افراد مختلف، تفاوت دارد که به سن افراد بستگی دارد.

پرستار همراه الف

بنابراین اگر ایجاد کلیه این تغییرات در سبک زندگی به صورت یکباره برای شما مشکل است می توانید به صورت تدریجی این تغییرات را به زندگی خود وارد کنید. به عنوان مثال اگر ۳۰ دقیقه بیشتر در طول شب بخوابید و در طول روز به یک پیاده روی ساده بروید تفاوت زیادی در سلامت ذهن بوجود می آورد.

این تغییرات برای بسیاری از سالمندان به تنهایی امکان پذیر نیست و برای بهبود سبک زندگی به کمک دیگران نیاز دارند که در این میان پرستار سالمند نقش مهمی بر عهده دارد. حضور یک پرستار سالمند با تجربه در کنار افراد سالخورده تاثیر زیادی در افزایش انگیزه و بهبود کیفیت زندگی سالمند دارد. بنابراین برای برخورداری از خدمات تخصصی پرستاری از سالمند در منزل با موسسه پرستاری همراه الف تماس حاصل فرمایید و در هر ساعت از شبانه روز از این خدمات پیشرفته و تخصصی برخوردار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *