پرستار همراه الف
پرستار همراه الف
فهرست خدمات

پرستار همراه الف

بهبود حافظه سالمندان با ۷ ترفند عالی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بهبود حافظه سالمندان Improving the memory of the elderly تاثیرات مطلوبی در ارتقا کیفیت زندگی سالمندان و اطرافیان آنها دارد و در مقابل مشکل کاهش حافظه، بزرگترین چالش موجود بر سر راه سالمندان است.

اگر شما نیز با بالارفتن سن کلید ماشین خود را پیدا نمی کنید؟ لیست مواد غذایی مورد نیاز را فراموش کرده اید؟ یا نام دوست یا همسایه خود را به یاد نمی آورید باید بدانید که شما در این موقعیت تنها نیستید.

فراموشی گاه به گاه ممکن است برای هر شخصی و در هر سنی رخ دهد اما مشکل کاهش حافظه در دوران سالمندی امری جدی است و نباید مورد غفلت واقع شود.

متخصصان بر این باورند که هیچ روش تضمینی برای جلوگیری از کاهش حافظه یا زوال عقل وجود ندارد اما انجام دادن برخی از اقدامات پیشگیرانه برای تقویت حافظه با تاثیرات مطلوبی بر کاهش روند زوال عقل همراه است.در این مقاله به بررسی ۷ ترفند موثر برای بهبود حافظه سالمندان پرداخته ایم:

پرستار همراه الف

 ورزش کنید

برخورداری از تحرک کافی باعث افزایش جریان خون در کل بدن از جمله مغز می شود و تاثیرات مطلوبی بر حافظه شما خواهد داشت. بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که افراد بزرگسال باید حداقل  ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط، مانند پیاده روی سریع ، یا ۷۵ دقیقه در هفته فعالیت هوازی شدید، مانند دویدن داشته باشند.

هر چه این فعالیت ورزشی در طول روز های هفته تقسیم شود بهتر است. اگر فرصت نداید که در طول روز نیم ساعت پیوسته ورزش یا پیاده روری کنید، بهتر است در طول روز به چند پیاده روی ۱۰ دقیقه ای بروید و به سلامتی خود کمک کنید.

فعالیت های ذهنی داشته باشید

همانطور که ورزش کردن، بدن شما را خوش فرم نگه می دارد انجام فعالیت های ذهنی نیز نقش مهمی در حفظ سلامت و طراوات مغز شما در دوران سالمنذی دارد.

انجام فعالیت هایی که ذهن شما را درگیر می کند برای جلوگیری از کاهش حافظه سودمند است بنابراین لازم است که فعالیت هایی از قبیل حل جدول، مطالعه، بازی های ذهنی، نواختن ساز یا یادگیری یک سرگرمی جدید را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

 وقت خود را با دیگران بگذرانید

حفظ تعاملات اجتماعی به دفع افسردگی و استرس کمک می کند. براساس آمارهای موجود احتمال بروز زوال عقل در افراد افسرده و مضطرب بیشتر از سایرین است بنابراین بهتر است که برای تقویت حافظه خود به دنبال فرصت هایی برای دور هم جمع شدن با عزیزان، دوستان و افراد خانواده باشید.

حفظ روابط اجتماعی برای سالمندانی که به تنهایی زندگی می کنند اهمیت بیشتری دارد و بهترین راه برای خلاص شدن از این تنهایی استخدام یک پرستار سالمند یا همدم سالمند است.

همدم سالمند فردی متخصص، باتجربه و همراه است که علاوه بر انجام امور منزل، نقش مهمی در بهبود ارتباطات اجتماعی و بیرون آوردن سالمند از تنهایی و انزوا دارد.

پرستار همراه الف

منظم باشید

احتمال فراموش کردن جای وسایل مهم در یک خانه به هم ریخته بسیار زیاد است بنابراین بهتر است همیشه منزل خود را منظم و تمیز نگه دارید. اگر به دلیل مشکلات جسمی و بیماری های ناتوان کننده برای انجام امور منزل به کمک نیاز دارید بهتر است به فکر استخدام یک پرستار سالمند با تجربه باشید.

شرح وظایف، قرارهای ملاقات و سایر رویدادهای مهم را در یک دفترچه یادداشت، تقویم یا گوشی همراه خود ثبت و پیگیری کنید. همواره لیست کارهای خود را به روز نگه دارید و با حذف موارد تکمیل شده به راحتی از آشفتگی و بی نظمی خلاص شوید.

یکی از بهترین روش ها برای به خاطر سپردن اطلاعات جدید، تکرار موضوع مورد نظر با ضدای بلند است. همچنین بهتر است لوازم مهمی مانند کیف پول، کلید، عینک و سایر اقلام ضروری خود را در یک مکان مشخص نگه دارید تا برای پیدا کردن آن دچار مشکل نشوید.

با محدود کردن عوامل حواس پرتی و عدم انجام همزمان چندین کار، تمرکز خود را برای به خاطر سپردن موضوعات مهم حفظ کنید . هر چه تمرکز بیشتری داشته باشید احتمال به خاطر سپردن و به یاد آوردن موضوع مورد نظر شما بیشتر می شود.

سعی کنید موضوع مورد نظر خود را با یک داستانف یک جمله یا یک آهنگ مرتبط کنید در این صورت احتمال به خاطر سپردن آن بیشتر می شود و راحت تر موضوع را به خاطر خواهید آورد.

 خوب بخوابید

براساس تحقیقات دانشمندان احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی که خواب کافی ندارند بیشتر از دیگران است. بنابراین برای جلوگیری از کاهش حافظه، خواب کافی و عمیق را در اولویت قرار دهید.

افراد بزرگسال باید به صورت میانگین ۷ تا ۹ ساعت در شبانه روز بخوابند. اگر دچار مشکل خروپف هستید، بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید زیرا خروپف یکی از نشانه های یک اختلال جدی به نام آپنه خواب است.

از رژیم غذایی سالم پیروی کنید

پیروی از رژیم غذایی سالم برای کل بدن و به صورت ویژه برای مغز شما مفید است. بنابراین بهتر است در برنامه غذایی خود از میوه، سبزیجات و غلات کامل بیشتر استفاده کنید.

منابع پروتئینی کم چرب مانند ماهی، لوبیا و مرغ بدون پوست انتخاب های مناسبی برای تقویت حافظه در سالمندان هستند. نوشیدن مایعات سالم و ترک الکل، برای بهبود حافظه سالمندان اهمیت زیادی دارد زیرا  مصرف الکل، باایجاد سردرگمی روند از دست دادن حافظه را تسریع می کند.

پرستار همراه الف

بیماری های مزمن را کنترل کنید

برای مدیریت عوارض بیماری های مزمن به توصیه های پزشک خود به خوبی عمل کنید و برای مقابله با مشکلاتی از قبیل  فشار خون بالا، دیابت، افسردگی، کاهش شنوایی و چاقی به دنبال دریافت کمک های حرفه ای باشید.

براساس آمارهای موجود، کنترل و درمان بیماری های مزمن، تاثیرات مطلوبی بر بهبود حافظه سالمندان دارد. همچنین در صورت مصرف یک داروی جدید و تجربه عوارض نامطلوب در حافظه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا یک داروی جایگزین برای شما تجویز شود.

 

چه زمانی برای بهبود حافظه سالمندان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر نگران از دست دادن حافظه خود هستید و متوجه شده اید که به تازگی به خاطر سپردن موضوعات مختلف برای شما دشوار شده است، مشورت با یک پزشک اقدام هوشمندانه ای به نظر می رسد.

در این شرایط پزشک با انجام معاینات فیزیکی و ارزیابی میزان حافظه و مهارت های حل مسئله می تواند احتمال بروز مشکلاتی از قبیل زوال عقل را بررسی کند و با روش های درمانی مناسب جلوی پیشرفت این مشکل را بگیرد.

حضور یک پرستار سالمند با تجربه و متخصص در کنار سالمندای که دچار زوال عقل شده اند تاثیر زیادی بر کاهش روند پیشرفت این بیماری دارد. مرکز پرستاری پرستار همراه الف با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات تخصصی به سالمندان گرامی است.

برای برخورداری از خدمات پرستاری در منزل با همکاران ما تماس حاصل فرمایید و خدمات فوق حرفه ای این مرکز بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *