پرستار همراه الف
پرستار همراه الف
فهرست خدمات

پرستار همراه الف

شایع ترین بیماری های مزمن در دوران سالمندی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

شیوع بیماری های مزمن در دوران سالمندی رو به افزایش است و مشکلات زیادی را برای سالمندان ایجاد کرده است. براساس آمارهای جهانی عمر سالمندان در جهان رو به افزایش است و بسیاری از سالمندان پس از رسیدن به ۶۵ سالگی، به طور متوسط ۱۹.۳ سال دیگر زندگی می کنند.

البته در حدود ۵۹درصد از این سالمندان با این که از عمر طولانی برخوردار هستند ممکن است به بیماری های مزمن و ناتوان کننده ای مبتلا شوند. تلاش برای پیشگیری از پیشرفت این بیماری ها و استفاده از رژیم غذایی سالم، ترک سیگار، ورزش و کاهش وزن برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان از اهمیت زیادی برخوردار است.
در این مقاله به بررسی شایع ترین بیماری های مزمن در دوران سالمندی پرداخته ایم:

بیماری های مزمن سالمندان

آرتروز

احتمال ابتلای افراد بالای ۶۵ سال به آرتریت بیش از سایر بیماری است و براساس آمارهای بدست آمده در حدود ۴۹.۷ درصد از کل سالمندان بالای ۶۵ سال تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند. این بیماری با ایجاد درد مداوم و شدید سبب کاهش سطح کیفیت زندگی این سالمندان می شود.

اگرچه ابتلا به این بیماری ممکن است سبب کاهش تمایل سالمند به تحرک و فعالیت شود اما روش های درمانی موثری برای کنترل عوارض این بیماری وجود دارد. در صورت مشاهده علایم این بیماری در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از درمان های مناسب پیشرفت بیماری کنترل شود.

بیماری قلبی

بر اساس تحقیقات انجام شده بیماری قلبی عامل اصلی مرگ افراد بالای ۶۵ سال در سرتاسر جهان است. بیماری قلبی در حدود ۳۷ درصد از مردان و ۲۶ درصد از زنان بالای ۶۵ سال و بالاتر را تحت تاثیر قرار می دهد.

احتمال ابتلا به سکته مغزی و بیماری های قلبی به طور فزاینده ای تحت تاثیر افزایش فشار خون و میزان کلسترول است.ارزیابی دوره ای دو فاکتور فوق در سالمندان نقش موثری در کاهش خطر بروز سکته و مشکلات قلبی دارد.

بیماری های مزمن در دوران سالمندی

سرطان

پس از بیماری های قلبی دومین عامل مرگ و میر در میان افراد بالای ۶۵ سال بیماری سرطان است. براساس آمارهای بدست آمده در حدود ۲۸ درصد از مردان و ۲۱ درصد از زنان بالای ۶۵ سال با سرطان درگیر می شوند. بسیاری از سرطان ها از طریق غربالگری‌هایی مانند ماموگرافی، کولونوسکوپی و ارزیابی پوستی تشخیص داده شوند و قابل درمان هستند.
ارزیابی منظم وضعیت سالمندان مبتلا به سرطان، رعایت توصیه های تیم درمانی و پیروی از سبک زندگی سالم تاثیر زیادی در بهبود وضعیت سالمندان مبتلا به سرطان دارد.

بیماری های دستگاه تنفسی

بیماری‌های مزمن دستگاه تنفسی تحتانی، مانند بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)، سومین علت شایع مرگ و میر در میان افراد ۶۵ سال در سرتاسر جهان است.براساس آمارهای بدست آمده در حدود ۱۰ درصد از مردان و ۱۳ درصد از زنان بالای ۶۵ سال به آسم مبتلا هستند.

سالمندان مبتلا به بیماریهای مزمن تنفسی در برابر ذات الریه و سایر عفونت ها آسیب ‌پذیرتر هستند. انجام تست های ارزیابی عملکرد ریه و مصرف منظم داروهای تجویز شده و استفاده از اکسیژن بر اساس دستورالعمل، کمک زیادی به حفظ سلامت سالمندان و بهبود کیفیت زندگی آنها می کند.

بیماری آلزایمر

براساس گزارش انجمن جهانی آلزایمر، از هر ۹ سالمند ۶۵ ساله و بیشتر در حدود یک نفر به بیماری آلزایمر مبتلا می شود. با این حال از آنجایی که تشخیص این بیماری و تفکیک آن از سایر بیماریهای زوال عقل امری چالش برانگیز است، تشخیص دقیق تعداد افراد مبتلا به این بیماری مزمن دشوار است.
تشخیص به موقع این بیماری و آماده سازی شرایط زندگی سالمند براساس نیازهای احتمالی او تاثیر قابل توجهی بر سلامت سالمندان دارد.

بیماری های مزمن در سالمندی

 پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از بیماری های مزمن در دوران سالمندی است که به شدت سبب کاهش کیفیت زندگی سالمندان می شود. سالمندان مبتلا به این بیماری در صورت زمین خوردن در معرض شکستگی استخوان ها و بروز ناتوانی های حرکتی قرار دارند.
تعداد سالمندان مبتلا به پوکی استخوان روبه افزایش است و این بیماری سبب کاهش تراکم بافت استخوان می شود. روش درمان این مشکل بر کاهش روند تحلیل استخوان و تلاش برای افزایش استحکام بافت استخوانی متمرکز است. رژیم درمانی، دارو درمانی و ورزش های مناسب جزو موثرترین روش های درمانی این مشکل است.

دیابت

۲۵ درصد از افراد ۶۵ ساله و مسن تر با بیماری دیابت زندگی می کنند که این آمار بسیار قابل توجه و تامل برانگیز است.این بیماری از طریق آزمایش‌ خون ساده و با تعیین سطح قند خون قابل شناسایی و درمان است .

تشخیص به موقع و پیش بینی احتمال ابتلای سالمند به دیابت تاثیر زیادی در پیشگیری و کنترل این بیماری دارد.
ایجاد تغییرات سودمند در سبک زندگی سالمند سبب بهبود وضعیت سلامتی سالمند در درازمدت خواهد بود.

آنفولانزا و ذات الریه

اگرچه آنفولانزا و ذات‌الریه جزو بیماری های مزمن در دوران سالمندی دسته بندی نمی شوند، اما براساس تحقیقات انجام شده این دو عفونت‌، جزو هشت علت اصلی مرگ سالمندان بالای ۶۵ سال هستند.

سالمندان در مقایسه با سایر گروه های سنی در برابر آنفولانزا و ذات الریه آسیب پذیرتر هستند و توانایی مقابله ضعیف تری دارند.تزریق سالانه واکسن آنفولانزا و ذات‌الریه در صورت توصیه پزشک تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به این عفونت‌ها و عوارض تهدید کننده آن ها دارد.

بیماری های مزمن سالمندان

چاقی

چاقی به عنوان یکی از خطرناک ترین بیماری های مزمن در دوران سالمندی شناخته شده است. سالمندان مبتلا به چاقی بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و سرطان هستند.
براساس آمارهای موجود از سالمندان بین ۶۵ تا ۷۴ سال در حدود ۳۶.۲ درصد از مردان و ۴۰.۷ درصد از زنان چاق هستند.
در اصطلاح پزشکی واژه چاقی برای افرادی به کار می رود که شاخص توده بدنی آنها بیشتر یا مساوی با عدد ۳۰ باشد . بیشتر سالمندان به دلیل مشکلات تحرکی و عوارض بیماری های مزمن به اندازه گذشته فعالیت ندارند و در معرض ابتلا به چاقی هستند. رعایت رژیم غذایی متعادل، دارو درمانی و ورزش تاثیر زیادی در کاهش وزن سالمندان چاق دارد.

مشکلات دهان و دندان

بروز مشکلات دهان و دندان نه تنها بر زیبایی ظاهری سالمند تاثیر گذار است، مشکلات تغذیه ای زیادی را برای سالمندان بوجود می آورد. براساس آمارهای موجود در حدود ۲۵ درصد از بزرگسالان بالای ۶۵ سال فاقد دندان های طبیعی هستند. پیشگیری از پوسیدگی دندان در سالمندان به دلیل خشکی دهان ناشی از کاهش ترشح بزاق دشوار تر است. لذا یکی از مهم ترین اقدام ها برای حفظ سلامت دهان و دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک است.

زونا

زونا نوعی بیماری دردناک پوستی است که با ایجاد خارش و تاول های عفونی همراه است. بر طبق آمارها، از هر ۳ سالمند بالای ۶۰ سال، یک نفر به زونا مبتلا می‌شود و ۵۰ درصد از آمریکایی‌ها قبل از ۸۰ سالگی این بیماری را تجربه می‌کنند.
این بیماری معمولاً یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با درد شدید همراه است. خوشبختانه این بیماری از طریق واکسن قابل پیشگیری است بنابراین با پزشک خود در مورد تزریق این واکسن مشورت کنید.

حضور یک پرستار سالمندحرفه ای در کنار سالمندان مبتلا به بیماری های مزمن در دوران سالمندی تاثیر زیادی در بهبود کیفیت زندگی این سالمندان دارد. موسسه پرستاری پرستار همراه الف به عنوان معتبرترین مرکز ارائه کننده خدمات پرستاری در منزل آماده ارائه خدمات درمانی و پرستاری از سالمندان، کودکان و بیماران است. برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *