پرستار همراه الف
پرستار همراه الف
فهرست خدمات

پرستار همراه الف

۹ راهکار مقابله با حسادت در کودکان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حسادت در کودکان، یک واکنش دفاعی پیچیده است که ممکن است زمانی ایجاد شود که فرد تهدیدی برای یک شی یا رابطه با ارزش احساس کند.
حسادت در کودکان معمولاً زمانی به اوج خود می رسد که عشق و محبت والدین با تولد فرزند جدید، بین فرزندان تقسیم شود. معمولاً حسادت در کودکان به صورت شگفت انگیزی به مادر معطوف می شود زیرا تمایل کودکان خردسال به مادر بیشتر از پدر است.

پرستار همراه الف
البته حسادت یک مشکل رایج در میان کودکان است که والدین می توانند با استفاده از تکنیک های زیر نقش موثری در کنترل این احساس داشته باشند.

اقداماتی برای مقابله با حسادت در کودکان

قبل از اینکه به بررسی حسادت در فرزندتان بپردازید باید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که خود شما نسبت به خواهر و برادر، دوستان، همسایگان یا هیچ کس دیگری حسادت نمی کنید.
در واقع، تا زمانی که احساس حسادت را از سیستم رفتاری خود حذف نکنید، نمی توانید به طور موثر با این مشکل در فرزند خود مقابله کنید.
در ادامه با روش های مقابله با حسادت در کودکان آشنا خواهید شد:

۱- حسادت را به جاه طلبی تبدیل کنید

منحرف کردن حسادت فرزندتان به یک کانال مثبت، راهی عالی برای کاهش احساسات منفی اوست.
به عنوان مثال، اگر فرزند شما به دلیل دریافت نمرات بهتر دوستش غمگین شده است، مبهتر است او را تشویق کنید که سخت‌تر درس بخواند و نمرات بهتری کسب کند.
هنگامی که کودک در تلاش برای درس خواندن مشغول شود، دیگر روی اینکه چگونه از کسی پیشی بگیرد تمرکز نخواهد کرد.
در واقع، با این اقدام تمرکز کودک به جهت درست منحرف می شود و کودک قادر خواهد بود که به طور خودکار بر احساس بی کفایتی خود غلبه پیدا کند.

پرستار همراه الف

۲. به صحبت های کودک گوش فرا دهید

در بیشتر موارد، بروز رفتارهای حسادت آمیز به شدت در احساسات درونی کودک ریشه دارد. معمولا کودک در پس احساس حسادت، نسبت به یک موضوع خاص نگران و مضطرب است.
بهتر است در این شرایط با فرزندتان صحبت کنید و دلیل حسادت او به یک فرد خاص یا نارضایتی او از یک موقعیت خاص را دریابید.
به عنوان نمونه ممکن است دلیل اصلی حسادت کودک کمبود اعتماد به نفس یا عزت نفس باشد که به دلیل عدم اطمینان از جنبه های مثبت شخصیت خود بوجود می آید.
برای حل این مشکل وقتی کودک با شما صحبت می کند کاملاً به حرفای او توجه کنید و این احساس را به کودک منتقل کنید که به ارتباطات او اهمیت می دهید.

۳. برای کودک داستان بخوانید

خواندن داستان های اخلاقی ممکن است به تعدیل رفتار کودک کمک کند. داستان ‌ها و افسانه‌های زیادی وجود دارد که حاوی پیام‌های اخلاقی مثبتی برای کودکان هستند.
حتی اگر چندان روی موضوع داستان تأکید نکنید، باز هم کودک در مراحل حیاتی رشد خود از مطالب این کتاب ها اطلاعات زیادی می آموزد.
کتابخوانی قبل از خواب را به یک برنامه روتین و همیشگی تبدیل کنید. کتاب‌های بیشتری با موضوع اخلاقیات برای فرزندتان بخوانید که در مورد ویژگی‌هایی مانند مفید بودن، مراقبت از دیگران و داشتن نیت خوب صحبت می‌کنند.
خواندن این کتاب ها به کودک کمک می کند تا بفهمد که کار درست چیست و چه موقع باید آن را انجام دهد!

۴. برای کودک مثال بزنید

یکی دیگر از ترفندهای عالی برای تأکید بر اهمیت داشتن احساسات مثبت نسبت به همه، این است که خود را به عنوان یک الگو شبیه سازی کنید.
برای این کار می توانید از دیگران، به خاطر حس شوخ طبعی، رفتار خوب یا هر ویژگی مثبت دیگری قدردانی و تعریف کنید و این الگوی رفتاری را به کودک منتقل کنید.

۵. اهمیت اشتراک گذاری را به فرزندتان بیاموزید

گاهی اوقات کودکان تمایل دارند بی دلیل از کودک دیگری کینه داشته باشند و رفتارهای غیردوستانه ای از خون نشان دهند.
اگر اینطور است، باید اهمیت به اشتراک گذاری و مراقبت از سایرین را به کودک خود بیاموزید. یادگیری اشتراک گذاری به کودک کمک می کند تا هرگونه ناامنی را در فضای پیرامون خود از بین ببرند.
دیر یا زود متوجه خواهید شد که فرزندتان از همراهی با کودکی که زمانی به او حسادت می‌کرد، لذت می‌برد.

پرستار همراه الف

۶- فرزندتان را دوست داشته باشید

قطعا هر پدر و مادری فرزند خود را دوست دارد و منظور ما این نیست که شما فرزندتان را دوست ندارید. در عوض، ما تأکید می کنیم که کودکان به تمام عشق و محبتی که لازم است در این مرحله از زندگی خود داشته باشند، نیاز دارند.
بنابراین تا می توانید به کودک عشق و مراقبتی که شایسته آن است را هدیه دهید، و تاثیر این کار را در بهبود رفتارهای کودک مشاهده کنید.

۷. از مقایسه خودداری کنید

هرگز فرزند خود را با دیگران مقایسه نکنید، زیرا باعث بروز احساس بی ارزشی در آنها می شود.
درواقع انجام این مقایسه‌ها باعث می‌شود کودکان در درون خود به این نتیجه برسند که «تو آنها را بیشتر از من دوست داری» یا «فکر می‌کنی آنها بهتر از من هستند».
بنابراین، هرگز تکالیف مدرسه، کارنامه و نمرات آزمون یک کودک را با خواهر و برادر یا دوستانش مقایسه نکنید.
این کار به پیشرفت کودک شما هیچ کمکی نمی کند و در عوض به کینه کودک نسبت به سایرین دامن می زند.

۸. به توانایی های منحصر به فرد کودک توجه کنید

صحبت کردن در مورد نقاط قوت فرزندتان باعث تقویت عزت نفس او می شود. هر کودکی دوست دارد از والدین در مورد نقاط قوت خود بشنود.
صحبت در مورد توانایی خاص کودک، سبب افزایش عزت نفس وی می شود. بهترین کار این است که قدرت منحصربفردی را در علایق و خلق و خوی هر کودک تقویت کنید.
همچنین می توانید از هر دو فرزندتان بخواهید که در مورد توانایی های منحصر به فرد دیگری کلمات تحسین برانگیزی را بیان کنند.

۹. تشویق کودک به انجام فعالیت های گروهی

این یکی از ساده ترین راه ها برای پایان دادن به حسادت در کودکان است. بهتر است کودکان را به روشی پرورش دهید که از یکدیگر حمایت کنند.
برای این کار می توانید با آموزش بازی هایی که نیاز به همکاری و رفتار گروهی دارد به کودکان کمک کنید که برای یکدیگر ارزش قائل شوند.
به مرور زمان متوجه می شوید که کودک تمایل بیشتری به تکرار بازی های گروهی نشان خواهد داد و از صرف وقت با سایر کودکان بیشتر لذت می برد.

بنابراین اگر به عنوان والدین و پرستار کودک متوجه شده اید که کودک نسبت به دیگران دچار حسادت شده است، بهتر است از تکنیک های این مقاله در جهت مقابله این رفتار ناسالم استفاده کنید.
شرکت پرستاری پرستار همراه الف به عنوان یکی از معتبرترین مراکز ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل بوده، که از سوابق درخشانی در این زمینه برخودار است.
پرورش و تربیت فرزندان خود را به پرستار کودک حرفه ای این مرکز بسپارید و با خیالی آسوده بر تحکیم روابط عاطفی خود با فرزندتان تمرکز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *