پرستار همراه الف
پرستار همراه الف
فهرست خدمات

پرستار همراه الف

مهد کودک بهتر است یا پرستار کودک

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مهد کودک بهتر است یا پرستا کودک Types of Childcare؟ این سوالی است که بسیاری از والدین برای یافتن پاسخ آن با ابهامات زیادی روبرو هستند. والدینی که برای اولین بار قصد سپردن فرزند خود، به مهد کودک یا پرستار کودک را دارند احساس نگرانی زیادی را تجربه می کنند.

این وضعیت بویژه برای مادران شاغلی که از نظر عاطفی آمادگی بازگشت به سر کار را ندارند، اما به دلیل پایان فرصت مرخصی زایمان مجبور به بازگشت به محل کار هستند نگران کننده تر است.

دو گزینه اصلی پیش روی والدین در این شرایط سپردن کودک به مهد کودک یا استخدام پرستار کودک در منزل است که هر دو گزینه مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

در این مقاله به بررسی معایب و مزایای هر دو گزینه فوق پرداخته ایم تا به شما برای اتخاذ بهترین تصمیم برای نگهداری از فرزند دلبندتان کمک کنیم:

پرستار همراه الف

مزایا و معایب مهدکودک

حضور کودک در مهد کودک به رشد مهارت های اجتماعی وی کمک می کند و از نظر اقتصادی برای والدینی که محدودیت های مالی دارند گزینه ای مقرون به صرفه ای است.

نکات مثبت مهد کودک

  • رشد مهارت های اجتماعی کودک
  • وجود اسباب بازی ها، کتاب ها و ابزارهای تفریحی و آموزشی متنوع
  • فعالیت زیر نظر مراجع ذی صلاح
  • حضور چندین مربی به صورت همزمان
  • هزینه کمتر

نکات منفی مهد کودک

  • انتشار سریع میکروب ها و بیماری های واگیر دار

شیوع بیماری های ویروسی و میکروبی در مهد کودک ها بسیار زیاد است و این موضوع به این دلیل است که کودکان به صورت مداوم اسباب‌بازی‌های آلوده را با یکدیگر ردو بدل می کنند و ممکن است در همان لحظه به چشم یا دهان خود دست بزنند.

 

  • عدم پذیرش کودک بیمار  

مهدکودک‌ها سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای پیشگیری از شیوع بیماری ها واگیردار دارند، بنابراین اگر فرزند شما  دچار هر نوع بیماری شود باید به دنبال یک روش جایگزین برای مراقبت از کودک خود باشید تا زمانی که به صورت کامل بهبود پیدا کند. دکر این نکته مهم است که در بسیاری از مواقع کودکان در داخل مهد کودک دچار بیماری می شوند اما سیاست های مهد کودک ایجاب می کند که کودک تا بهبودی کامل امکان بازگشت به مهد کودک را نداشته باشد.

 

  • احتمال بروز دعوا و درگیری بین کودکان 

متاسفانه کودکان در سنین خاصی تمایل زیادی به گاز گرفتن یا هل دادن یکدیگر دارند که این موضوع در مهد کودک ها رایج و مشکل ساز است. در بسیاری از مهد کودک ها به دلیل حضور تعداد زیادی از کودکان، مراقبت لحظه ای از کودکان امری دشوار و گاهی غیر ممکن است، بنابراین ممکن است گاهی فرزند شما با کبودی یا سایر آسیب های جسمی به خانه بازگردد.

پرستار همراه الف

  • انعطاف پذیری کمتر 

مهدکودک‌ها در ساعات مشخصی کار می‌کنند، بنابراین اگر دیرتر از زمان موعد به دنبال کودک خود بروید احتمالا متحمل هزینه های بیشتری خواهید شد.

بنابراین اگر شغلی دارید که قادر به ترک آن در زمان مشخصی از روز نیستید ممکن است با مسئولین مهد کودک به مشکل برخورده و استرس زیادی را متحمل شوید.

  • برای خلق و خوی هر کودکی مناسب نیست

اصولا میزان عوامل محرک در مهد کودک ها بسیار زیاد است و ممکن است شدت این تحریکات برای همه کودکان به یک اندازه قابل تحمل نباشد. برخی از کودکان در این شرایط دچار تحریک بیش از حد می شوند و ممکن است دچار بدخلقی یا اضطراب شوند.

همچنین، رفتار و تربیت کودک شما در مهد کودک تاثیر سایر کودکان قرار می گیرد. به عنوان مثال ممکن است فرزند شما تحت تأثیر کودکی قرار گیرد که به نظم و انضباط بیشتری نیاز دارد. بنابراین احتمال چند تربیتی شدن کودکان در مهد کودک افزایش پیدا می کند که این موضوع تاثیر نامطلوبی بر روند شکل گیری شخصیت کودک تا بزرگسالی دارد.

 

مزایا و معایب استخدام پرستار کودک

با توجه به معایب مهد کودک، استخدام پرستار کودک در منزل برای بسیاری از والدین گزینه مناسب تری خواهد بود که در ادامه با معایب و مزایای آن آشنا خواهید شد.

پرستار همراه الف

نکات مثبت استخدام پرستار کودک

 

  • افزایش کنترل والدین  

بیشتر والدین انعطاف پذیری و کنترلی که از داشتن پرستار بچه ای که در خانه کار می کند به دست می آورند قدردانی می کنند.کنترل بیشتر والدین با داشتن یک پرستار بچه در خانه، کنترل بیشتری روی اینکه فرزندتان در معرض چه چیزی قرار می‌گیرد، کجا می‌رود، چه چیزی می‌خورد و برنامه‌اش چگونه است، دارید. اکثر دایه ها گزارش های دقیقی از روز ارائه می دهند و تصاویر والدین را ارسال می کنند. اگر این برای شما مهم است، پرستار بچه گزینه خوبی است.

  • توجه فردی به کودک

پرستار کودک درمنزل بر رفع نیازهای فردی کودک متمرکز است و هیچ رقابتی برای جلب توجه پرستار وجود ندارد و پرستار می تواند روی رشد کودک تمرکز کند.

  • حمایت عاطفی از کودک

حضور پرستار کودک سبب حمایت عاطفی و شکل گیری دلبستگی اولیه در کودک می شود.  در این شرایط کودک با ایجاد رابطه دوستانه با یک نفر اطمینان کافی برای تکیه به پرستار را پیدا کرده و احساس امنیت و آرامش بیشتری را تجربه خواهد کرد. در شرایطی که یک پرستار معین از دوران نوزادی تا کودکی در کنار کودک حضور داشته باشند

  • انجام امور منزل

یکی از مهم ترین مزایای پرستار کودک در منزل علاوه بر نگهداری از کودک،سپردن بخشی از امورات منزل به پرستار است. به عنوان مثال طبخ غذا یا استحمام کودک جزو مهم ترین مسائلی است که بر عهده پرستار کودک در منزل است و با انجام این کار بار مسئولیت والدین کاهش پیدا خواهد کرد.

  • انعطاف پذیری بیشتر

برنامه کاری بسیاری از پرستاران کودک از انعطاف مطلوبی برخوردار است و والدین پرمشغله از این موضوع بیشترین سود را می برند. بنابراین در شرایطی که والدین به دلیل برنامه های غیر قابل پیش بینی در زمان تعیین شده به منزل نرسند پرستار کودک در خانه منتظر خواهد ماند و این موضوع درکاهش استرس والدین اهمیت زیادی دارد. البته لازم است که والدین در هنگام محاسبه دستمزد پرستار این ساعات کاری اضافه را در حقوق پرستار لحاظ کنند.

پرستار همراه الف

  • صرفه جویی در زمان

حضور یک پرستار کودک به والدین کمک می کند تا دیگر نیازی به آماده سازی شیر دوشیده یا ناهار بسته بندی شده برای وعده های غذایی کودک نداشته باشند. از سویی دیگر رفت و آمد به مهد کودک و صرف زمان زیاد در ترافیک برای بسیاری از والدین مشکل ساز است. اما استخدام پرستار کودک در منزل اقدام مناسبی برای صرفه جویی در زمان برای والدین شاغل است و این امکان را بوجود می آورد تا والدین زمان بیشتری را در کنار خانواده خود سپری کنند.

  • امکان جایگزینی پرستار 

یکی از مهم ترین مزایای استخدام پرستار کودک از طریق مراکز ارائه کننده خدمات پرستاری در منزل امکان جایگزینی پرستار در صورت بروز هرگونه مشکل پیش بینی نشده است.

یکی دیگر از مزایای پرستار کودک در منزل عدم نگرانی والدین در خصوص مراقبت و پرستاری از فرزند بیمارشان است. در این شرایط پرستار با آگاهی کافی از نحوه مصرف داروها و فراهم آوردن تغذیه سالم تاثیر زیادی در بهبودی سریع تر کودک دارد.

نکات منفی استخدام پرستار کودک

  • هزینه استخدام پرستار کودک 

با توجه به این که کودک در شیفت های کاری روزانه، شبانه یا شبانه روزی به انجام وظایف خود می پردازد بنابراین هزینه ارائه این خدمات به نسبت مهد کودک اندکی بیشتر است. اما مقدار این هزینه در مقابل سلامت و امنیت  کودک  در منزل ناچیز است. از سویی دیگر بسیاری از والدین به دلیل بیمار شدن مداوم کودک در مهد کودک هزینه های درمانی زیادی متحمل می شوند که می توان از این هزینه ها با استخدام پرستار کودک در منزل پیشگیری کرد.

 

پرستار همراه الف

 

 

  • عدم نظارت مراجع نظارت کننده  

در شرایطی که والدین برای استخدام پرستار کودک به صورت شخصی اقدام کنند ممکن است افراد نامناسبی را استخدام کنند که از دانش و مهارت کافی برای پرستاری از کودک برخوردار نباشند. اما برای حل این مشکل یک راه حل منطقی وجود دارد و آن هم استفاده از خدمات مراکز اعزام پرستار کودک به منزل است. در این شرایط کلیه سوابق پرستار اعم از سوسابقه، عدم اعتیاد، مهارت های آموزشی و پرورشی توسط مرکز استخدام کننده پرستار مورد ارزیابی قرار گرفته و والدین دیگر نیازی به بررسی این موارد نخواهند داشت.

مرکز پرستاری پرستار همراه الف یکی از معتبرترین مراکز ارائه کننده خدمات پرستاری از کودک، سالمند و بیمار در منزل است که به صورت شبانه روزی آماده خدمت به همشریان گرامی است.

کادر مراقبتی و درمانی در مرکز پرستاری پرستار همراه الف  از تخصص و تجربه کافی برای ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان گرامی برخوردار هستند. در صورت نیاز به حضور یک پرستار مجرب و متعهد در کنار فرزند دلبندتان با همکاران ما در این مرکز تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *