پرستار همراه الف
پرستار همراه الف
فهرست خدمات

پرستار همراه الف

تکنیک های برقراری ارتباط موثر با سالمندان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

برقراری ارتباط موثر با سالمندان communication-older-patients بخش مهمی از روند مراقبت و پرستاری از سالمندان است. توانایی برقراری ارتباط موثر با سالمندان یک مهارت قابل یادگیری است و پرستار سالمندی که از مهارت های ارتباط بین فردی قوی برخوردار باشد، شایستگی بیشتری برای کسب موقعیت های شغلی مرتبط با سالمندان را خواهد داشت. در واقع پرستارانی که از تکنیک های ارتباطی موثر برخوردار هستند روابط رضایت‌بخش‌تری با سالمندان ایجاد می کنند. در این مقاله به بررسی نکات مهم برای ایجاد ارتباط موثر با سالمندان پرداخته ایم:

پرستار همراه الف

مزایای برقراری ارتباط موثر با سالمندان

یکی از کلیدی ترین مهارت های پرستار سالمند توانایی برقراری ارتباط موثر با سالمندان است که چند مورد از مزایای آن در ادامه بیان شده است:

  • پیشگیری از بروز خطاهای مراقبتی
  • بهبود وضعیت جسمی و روانی سالمند
  • بهبود سطح پذیرش و همکاری سالمند با پرستار
  • بهبود نتایج بهداشتی و درمانی
  • ارتقا مدیریت زمان
  • تقویت روابط دوستانه سالمند با پرستار

رفتار محترمانه در ارتباط موثر با سالمندان

همواره در هنگام ارتباط با سالمند جانب احترام و ادب را رعایت کنید. سالمند را با نام یا عنوان دلخواه او صدا کنید و هرگز بدون اجازه سالمند او را با نام کوچک صدا نزنید. در شرایطی که سالمند درخواست کمک نکرده است به زور یا اجبار به او کمک نکنید، اما به او اطمینان دهید که تحت هر شرایطی آماده کمک کردن به او هستید. پرسیدن سوالات دوستانه در موردخانواده یا فعالیت های مورد علاقه سالمند، تاثیر زیادی در ارتقا کیفیت روابط دوستانه پرستار با سالمند دارد. تحت هر شرایطی استفاده از رفتار مودبانه را فراموش نکنید، حتی اگر سالمند در مراحل شدید زوال عقل یا آلزایمر قرار داشته باشد و عملا شما را تشخیص ندهد.

اهمیت صبر در ایجاد ارتباط موثر با سالمندان

یک پرستار عجول با رفتار خود این احساس را در سالمند بوجود می آورد که به اندازه کافی پذیرفته یا درک نمی شود. افراد سالمند معمولا به دنبال پرسش های متعدد و گفتگوی سریع دچار سردرگمی می شوند. هر چه با سرعت آهسته تری صحبت کنید، سالمند فرصت بیشتری برای تحلیل و درک سخنان شما در اختیار خواهد داشت.

اگر لهجه با سالمند متفاوت است یا ذاتا سریع صحبت می کنید، باید سرعت صحبت کردن خود را کم کنید. برخورداری از صبر کافی در هنگام ارتباط با سالمند به جمع آوری اطلاعات لازم در مورد شخصیت، عادات، فرهنگ، سبک زندگی، بیماری های سالمند کمک شایانی می کند. کسب این اطلاعات برای بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به سالمند کلیدی است. به یاد داشته باشید که سالمندان مبتلا به آلزایمر ممکن است بارها و بارها در طول روز علت حضور شما را فراموش کنند و نیاز به یادآوری دارند.

پرستار همراه الف

براساس مطالعات انجام شده بیشتر افراد به طور متوسط در ۱۸ ثانیه اول گفتگو با سالمندان صحبت سالمند را قطع می کنند. در این شرایط احتمال کمتری وجود دارد که سالمند در مورد مشکلات و نگرانی های خود به صورت کامل با فرد مقابل گفتگو کند. به خاطر بسپارید که به عنوان پرستار سالمند باید در هنگام گفتگو با سالمند صبر کافی داشته باشید و به هیچ وجه کلام سالمند را قطع یا کوتاه نکنید.

اهمیت همدلی در ایجاد ارتباط موثر با سالمندان

به عنوان پرستار سالمند از هر فرصتی برای نشان دادن همدلی به سالمندان استفاده کنید. استفاده از کلماتی مانند “به نظر خیلی سخته” یا “متاسفم که با این مشکل روبرو هستید؛ فکر می‌کنم می‌توانیم با هم این مشکل را حل کنیم ” برای همدلی با سالمند مناسب هستند.

مطالعات نشان می دهد که مهارت همدلی کردن با دیگران یک مهارت قابل یادگیری است که با تمرین پیشرفت خواهد کرد. همدلی با سالمند سبب افزایش رضایت بیمار، بهبود درک متقابل و پایبندی سالمند به روند درمان خواهد شد.

پرستار همراه الف

 

استفاده از کلمات مناسب برای ارتباط با سالمند

برخی از کلمات ممکن است بر اساس پیشینه فرهنگی یا قومی افراد معانی مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال، کلمه “زوال عقل” ممکن است برای سالمند به معنای «دیوانگی» باشد و کلمه “سرطان” در حکم مرگ قطعی در نظر گرفته شود.

اگرچه به عنوان پرستار سالمند ممکن است گاهی امکان پیش بینی کلیه تفاوت های نسلی، فرهنگی یا قومی در استفاده از زبان را نداشته باشید، آگاهی از این موضوع به شما کمک خواهد کرد که خطاهای احتمالی در این زمینه را کاهش دهید.

ارتباط موثر با سالمندان مبتلا به نقص شنوایی

بسیاری از سالمندان با افزایش سن دچار کاهش قدرت شنوایی می شوند و در حدود یک چهارم افراد بین ۶۵ تا ۷۵ سال و نیمی از افراد بالای ۷۵ سال کم شنوایی ناتوان کننده را تجربه می کنند. رعایت نکات زیر سبب تسهیل توانایی برقرار ارتباط با افراد سالمند مبتلا به کم شنوایی می شود:

• در هنگام گفتگو با سالمند از لحن آهسته و واضح استفاده کنید. فریاد زدن یا صحبت کردن با صدای بلند در واقع صداهای ناراحت کننده ای هستند که ممکن است سبب ناراحتی یا خشم سالمند شود.

 

پرستار همراه الف

 پیش از گفتگو روبروی سالمند بنشینید تا سالمند قادر به لب‌خوانی یا درک سرنخ‌های بصری باشد.
• هنگام صحبت کردن، از هر مانعی که باعث شود سالمند چهره شما را به خوبی نبیند دوری کنید زیرا سالمند برای لب خوانی یا درک مطلب دچار مشکل خواهد شد.
• توجه داشته باشید که صداهای پس زمینه مانند صدای تلویزیون، موزیک یا سایر صداهای مزاحم مانع رسیدن صدای شما به گوش سالمند می شود.

• اگر سالمند برای شنیدن حروف و اعداد دچار مشکل است بهتر است با این روش این کلمات را بیان کنید: «م» مانند مریم یا «ن» مثل نان. برای بیان اعداد بهتر است هر عدد را جداگانه بیان کنید (مثلاً “پنج، شش” به جای “پنجاه و شش”).
• همواره یک دفترچه یادداشت به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز آنچه را که برای سالمند نامفهوم است، از طریق نوشتن با او در میان بگذارید.

موسسه پرستاری پرستار همراه الف با بهره گیری از تیم پرستاری حرفه ای در هر ساعت از شبانه روز آماده ارائه خدمات درمانی و پرستاری در منزل است. مراقبت از عزیزان سالمند، کودک و بیمارتان را با خیالی آسوده به همکاران ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *