پرستار همراه الف
پرستار همراه الف
فهرست خدمات

پرستار همراه الف

آشنایی با وظایف پرستار سالمند شبانه روزی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پرستار سالمند شبانه روزی، یکی از مهم ترین اعضای تیم مراقبت از سالمندان در منزل است که نقش مهمی در تامین سلامت و امنیت سالمندان برعهده دارد.
قشر سالمند به دلیل تجارب ارزشمند و بصیرت فراوان به عنوان یک گنجینه ارزشمند در خانواده و جامعه به حساب می آیند. بسیاری از سالمندان با بالارفتن سن و ابتلا به بیماری های مزمن و ناتوان کننده مانند اختلالات حافظه، آلزایمر، پارکینسون، دیابت، بیماری قلبی، سرطان و مشکلات تنفسی توانایی ادامه زندگی مستقل را از دست می دهند.
مراقبت بهینه از این قشر ارزشمند در خانواده و جامعه، از اهمیت بسزایی برخوردار است و این کار به دانش و تخصص فراوان نیاز دارد.
با این که نقش خانواده برای حمایت عاطفی از سالمند قابل جایگزینی نیست، اما دریافت کمک از افراد متخصص برای مراقبت از سالمندان، تاثیر مطلوبی بر ارتقا کیفیت زندگی این عزیزان دارد.
با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی مسئولیت های پرستار سالمند شبانه روزی در منزل پرداخته ایم:

پرستار همراه الف

مزایای استفاده از پرستار سالمند شبانه روزی

زندگی پر مشغله امروزی باعث شده است که بسیاری از افراد برای مراقبت از عضو سالمند خانواده از فرصت کافی برخوردار نباشند.
برعهده داشتن سایر مسئولیت های خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی و غیره باعث می شود که رسیدگی به نیازهای سالمندان برای اعضای خانواده به یک چالش بزرگ تبدیل شود.
در این شرایط ممکن است فرزندان به فکر انتقال سالمند به سرای سالمندان یا بیمارستان باشند اما این تصمیم ممکن است با هزینه های بالا و ایجاد استرس برای سالمند همراه باشد.
بی شک محیط آَشنای منزل برای سالمندان، بهترین مکان برای استراحت و سپری کردن سال های طلایی عمر است.
احساس تنهایی، دور شدن از محیط آشنای منزل و عدم امکان ملاقات با دوستان دیرینه یکی از مهم ترین دلایل سوق دادن سالمندان به سوی افسردگی و انزوا در خانه سالمندان است.
در این شرایط، استخدام پرستار سالمند شبانه روزی این امکان را بوجود می آورد که سالمند در کمال سلامت و امنیت به زندگی در منزل خود ادامه دهد.
از سویی دیگر صرفه اقتصادی استخدام پرستار سالمند شبانه روزی در منزل، نسبت به اقامت سالمند در مراکزدرمانی سبب کاهش استرس خانواده و سالمند می شود.

پرستار همراه الف

کدام سالمندان به پرستار سالمند شبانه روزی نیاز دارند؟

نیاز به پرستار سالمند شبانه روزی به شرایط و وضعیت منحصر به فرد هر سالمند بستگی دارد. اما سالمندانی که در شرایط زیر قرار دارند بیشتر از سایرین به دریافت خدمات پرستاری شبانه روزی نیاز دارند:
سالمند مبتلا به بیماری مزمن
بیشتر سالمندان مبتلا به بیماری مزمن از جمله پارکینسون، دیابت، بیماری قلبی، سرطان و مشکلات تنفسی به دلیل مشکلات ناتوان کننده به نظارت شبانه روزی نیاز دارند.
این افراد ممکن است برای انجام امور روزمره مانند تعویض لباس، استحمام، خوردن وآشامیدن به کمک نیاز داشته باشند.
سالمند مبتلا به مشکلات حرکتی
سالمندی با ضعف عضلانی و کم تحرکی به دلیل ناتوانی در انجام کارها ی روزمره نیاز به پرستار شبانه روزی دارد.
پرستار می تواند به آن ها در انجام کارهای روزمره، انجام تمرینات فیزیکی و نظارت بر سلامتی کمک کند.
سالمند مبتلا به مشکلات روانی
سالمند با مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب و یا اختلالات خواب نیاز به پرستار شبانه روزی داردتا به آن ها در مراقبت، حمایت و همراهی کمک کند.
سالمند مبتلا به مشکلات حافظه
پرستار می تواند با رسیدگی به نیاز های روز مره یاد آوری داروها و کمک در انتخاب گزینه های مناسب، به شخص کمک کند
بنابراین بهترین اقدام برای حفظ استقلال در سالمندان مبتلا به مشکلات فوق، استخدام پرستار سالمند شبانه روزی درمنزل است. در ادامه با مهم ترین وظایف پرستار سالمند شبانه روزی درمنزل آَشنا خواهید شد:

پرستار همراه الف

مهم ترین وظایف پرستار سالمند شبانه روزی

وظایف پرستار سالمند شبانه‌روزی در منزل با توجه به نیازهای ویژه هر سالمند متفاوت است اما هدف اصلی تامین سلامت، امنیت و آسایش سالمندان و فراهم آوردن شرایط مناسب برای تجربه زندگی مستقل است.
برخی از مهم‌ترین وظایف پرستار شبانه‌روزی سالمند در منزل عبارتند از
ارائه مراقبت های پزشکی
یک پرستارسالمند باید به صورت دقیق بر وضعیت سلامت جسمی و روانی سالمند نظارت داشته باشد. این مراقبت های عموما شامل مدیریت بر مصرف داروها، اندازه‌گیری و ثبت علائم حیاتی مرتبط با سالمند است.

تهیه مواد غذایی تازه و طبخ غذا
نقش سالمند در تهیه مواد غذایی سالم و تازه، طبخ و آماده سازی رژیم غذایی مورد نیاز سالمند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مدیریت بیماری‌های مزمن
مدیریت وضعیت سالمند مبتلا به بیماری‌های مزمن یکی دیگر از وظایف پرستار سالمند شبانه روزی است. در این شرایط پرستار با ارائه مراقبت‌های تخصصی نظیر تغییر بستر، تعویض پانسمان، یا ارائه مراقبت‌های تخصصی به بهبود شرایط بیمار کمک می کند.
کمک در انجام فعالیت‌های روزمره
حضور پرستار در کنار سالمندانی که در انجام فعالیت های روزمره به کمک نیاز دارند تاثیر مطلوبی بر بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس سالمندان دارد. کمک به تغییر لباس، استحمام و رعایت بهداشت از جمله مهم ترین مواردی است که سالمندان به کمک سایرین متکی هستند.

پرستار همراه الف

حمایت عاطفی و روانی
پرستار سالمند شبانه روزی باید با شناسایی نقاط نگرانی و اضطراب سالمند، از روش های مناسب برای کاهش فشار روانی سالمند استفاده کند. بی شک سالمندانی که از حمایت روانی کافی برخوردار هستند، مقاومت بیشتری در مقابل ابتلا به بیماری هایی نظیر افسردگی و اضطراب نشان می دهند.
تشویق سالمند به تحرک و ورزش
همراهی و مشارکت پرستار سالمند شبانه روزی در انجام فعالیت های ورزشی نقش موثری در تشویق سالمند به ادامه ورزش و تحرک دارد. هر چه میزان فعالیت های رومزه سالمندان افزایش پیدا کند، احتمال ابتلا به بیماری های عضلانی و مشکلات زوال عقل در این سالمندان رو به کاهش می گذارد.

آموزش خانواده
پرستار سالمند با آموزش مراقبت‌های اولیه و رفتارهای سودمند در مواجهه با نیازهای سالمندان به خانواده،نقش موثری در کاهش تنش های احتمالی میان سالمند و اطرافیان وی دارد.

ارتباط با تیم درمانی سالمند

یک پرستار سالمند باتجربه از طریق ثبت و گزارش دهی تغییرات وضعیت سالمند به تیم درمانی، نقش مهمی در پیشرفت سریع تر مراحل درمان سالمند دارد. گزارش های دقیق پرستار به پزشکان کمک می کند تا با بینش شفاف تری اقدام به پیگیری و رفع  مشکلات سالمند کنند.

بنابراین نقش پرستار سالمند شبانه روزی به دلیل مهارت و تجربه ای که در شناسایی و برطرف کردن نیازهای سالمندان از اهمیت بسزایی برخوردار است. اگر برای مراقبت از سالمند عزیز خود با مشکل روبرو شده اید همکاران ما در موسسه پرستاری پرستار همراه الف آماده ارائه خدمات مراقبت و پرستاری از سالمندان هستند.

برای دریافت خدمات تخصصی پرستاری از سالمند، پرستاری از کودک و پرستاری از بیمار به صورت شبانه روزی با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *